Har du nogensinde overvejet at tage til Oman?
Det havde vi i hvert fald ikke – indtil en kollega anbefalede os det. Han sagde, at hvis vi ville opleve det ægte Arabien, omgivet af afslappede mennesker, så skulle vi tage til Oman. Så det gjorde vi. Og vi elskede det!

Oman

Måske jeg lige skulle præsentere, hvem “vi” er. Vi er fra rejsebloggen “En familie der rejser”. Familien består af Mikkel på 5, Benjamin på 6, Cecillie på 18 (hun rejser med, når det lige passer ind i det travle ungdomsliv) og far og mor.

Vi elsker at rejse, opleve og være sammen. Og vi vil rigtig gerne inspirere andre til at rejse med mindre børn, for det er helt fantastisk.

Mange spørger til os, hvordan vi dog kan overskue at rejse til “besværlige” og anderledes steder. Men det handler “blot” om at sætte sit mindset og forventninger til det samt om planlægning.

Vi har rejst til steder som Sri Lanka, Cuba og Oman. Børnene har elsket det, og det har vi voksne bestemt også. Du kan læse meget mere om det på vores blog http://www.enfamiliederrejser.dk

Der er masser af børnevenlige oplevelser i Oman

Her vil vi gerne fortælle dig lidt om, hvordan vi planlægger rejser, så de bliver rigtig gode for os alle. Vi vil tage udgangspunkt i vores helt fantastiske tur til Oman.

Skal turen være god for hele familien, er det allervigtigste at holde børnene glade. Det giver overskud til alle. Derfor planlægger vi hovedsageligt at opleve børnevenlige ting, når vi er af sted. Hvis der er noget, som vi voksne virkelig brænder for at se, skal der selvfølgelig også være plads til det – også selvom det ikke er børnevenligt. Men det skal virkelig være noget, vi brænder for, før vi tilvælger deciderede voksenoplevelser. Og så skruer vi forventningerne helt ned, så vi ikke bliver irriterede, når det ikke helt går, som vi håbede.

Oman

Vi vil vove den påstand, at alle lande har gode oplevelser for børn og børnefamilier. Nogen gange skal man bare lede lidt efter dem. Det var nu ikke tilfældet i Oman. Her vrimlede det med gode børneoplevelser;

• Ørkenen: Vi overnattede ude i ørkenen. Børnene elskede at de var midt i én stor sandkasse. De rullede ned af sand-dunerne og boltrede sig rundt. Der var endda kameler, man kunne ride på. Men det ville vores børn nu ikke.
    • Se havskildpadder lægge æg Vi var ude en aften og se havskildpadder lægge æg på stranden. Og vi så små nyudklækkede skildpadder kravle rundt. Det var den absolut største oplevelse, som børnene snakkede om længe efter.
    • Nizwa bazar og fort. Hjemmefra havde vi selvfølgelig set tegnefilmen Aladdin, for at forberede dem lidt på turen. Og da vi gik i Nizwa bazar, udbrød Benjamin “det kunne jo være her Aladdin boede”.
      Et fort med masser af kanoner er altid et hit hos vores drenge. Og her var der også masser af små, snørklede gange som man kunne købe rundt og lege i. Nizwa fort var bestemt ingen undtagelse.
    • Vandre og badetur i en Oase Vi var ude på en vild vandretur i Wadi Shab. En wadi er et udtørret flodleje. Her var dog lidt vand tilbage, så det var et frodigt og flot område i et ellers goldt land. Til tider var stien så smal, at man kun kunne gå én person af gangen. Og der var en stejl klippevæg nedad, hvis du trådte forkert. Det var noget nervepirrende for forældrene, men børnene morede sig…

Senere nåede vi til en dejlig svalende flod, som vi svømmede i. Efter at have svømmet noget tid, nåede vi til en grotte med et vandfald. Det var en vild oplevelse at have sammen med børnene.

Du kan læse meget mere om vores rejse til Oman her: Rundrejse for hele familien i Oman

Vi står selv for transporten, så det bliver på børnenes præmisser

Som du kan se af vores oplevelser, så er Oman et fantastisk land at have børn med i. Men det kræver stadigvæk, at man planlægger ferien, så børnene også får ro og får noget ud af turen.

F.eks. vil vi helst leje en bil og køre rundt selv. Vi vil gerne rundt og se en masse forskelligt. Men det passer os ikke rigtigt at være på gruppeture, hvor man skal følge en fast tidsplan. Det er rart at kunne stoppe, hvis børnene skal tisse, er sultne eller bare har fået for mange indtryk for den dag.

Samtidig bruger vi også bilen som vores faste base. Når vi hele tiden er på farten og ofte skifter overnatningssted, så er det bilen, som børnene føler sig hjemme i. Her indretter de sig og ved, hvad de skal forholde sig til. Der er ikke nogen nye indtryk.

Desuden har vi dvd-skærme med, så de kan sidde og slappe af, når vi kommer ind i bilen, efter at have oplevet et eller andet helt nyt. Eller til hvis vi skal køre en lang, og (for børnene) kedelig tur.

Vi overnatter i hjemlige omgivelser

Vi bestiller altid overnatning hjemmefra. Mange gør en ære ud af, at finde overnatning undervejs så turen ikke skal være for planlagt. Men vi har nogle krav – eller i hvert fald stærke ønsker – der gør, at vi gerne vil bestille overnatning hjemmefra. Og det har vi faktisk aldrig fortrudt, når vi er afsted. Samtidig slipper vi også for at bruge tid på at finde bolig på ferien – måske endda med trætte og sultne børn.

Vores ønsker til overnatningsstedet er:

• Plads: Der er ikke noget værre, end at komme fra en lang flyve/køretur, med børn der er har siddet ned alt for længe, og så komme ind på et lille hotelværelse, hvor de nærmest ikke kan bevæge sig. Derfor lejer vi helst lejligheder/huse, eller hytter på campingpladser, som jo oftest har gode legepladser o.s.v.
      Der skal også helst være plads til, at der er et sted, hvor en person kan fortrække til og få ro, hvis man er træt eller fyldt lidt for meget op af indtryk. Det gælder både for børn og voksne. Derfor er vi rigtig glade for at have en stue og et/flere soveværelser.
    • Pool/strand Vi vil meget gerne have, at der er en pool eller en strand, der hvor vi overnatter. Hvis du sidder en morgen og siger til børnene “nu skal vi ud på tur hele dagen”, bliver det hurtigt overskueligt for dem. Også fordi de har sværere ved at forestille sig, hvad det er, vi skal ud og opleve.
      Tingene går meget nemmere, hvis man siger “nu kan I lige tage en dukkert i poolen, og tager vi på tur. Og måske når vi endda en tur mere i poolen, når vi kommer hjem”.
      Så er det pludselig glade børn vi får med os. Og så skal der selvfølgelig også være dage, der handler mere om badning end oplevelser…
    • Køkken Vi vil gerne have et køkken, så vi selv kan lave mad, når vi har lyst. Morgenmaden vil vi helst bare spise hjemme. På den måde, kan man stå op i forskelligt tempo og spise, når man har lyst. Og det er nemt for børnene at få noget mad, som de kender. Frem for at de allerede fra morgenmaden af, skal tage stilling til en stor buffet, med en masse mennesker omkring dem og måske endda kø. På den måde har vi nogle rolige morgener, før vi skal ud og opleve noget.

Det kan også være rart, en gang imellem at lave aftensmad selv. Igen får børnene så noget mad, som de kender og ved, at de kan lide. Og de skal ikke sidde på en restaurant og vente på maden og tage stilling til fremmed udseende mad. Det kan give nogle gode pauser for børnene, når man er på en tur med mange oplevelser.

Oman

Forbered dig på flyveturen, så den bliver god

Flyvning er jo ikke skabt for mindre børn. Det er længe, hvor de skal sidde stille, og der er ikke meget plads til at bevæge sig.

Derfor prøver vi at forberede os bedst muligt inden flyveturen. Det starter selvfølgelig allerede, når vi booker billetterne. Det er svært at undgå en mellemlanding. Men vi prøver så vidt muligt, at vælge en kort flyvetur og en lang. Frem for 2 mellemlange. For den første korte tur er spændende for børnene og hurtigt overstået. Og så på den lange, kan vi “flytte ind”, og indrette os på, at skulle være der længe. Og så er der underholdningssystem og mad, så tiden går med det.

Hvis du skal på 2 mellemlange flyvninger med samme selskab,vil du ofte møde samme film og spil og måske også samme mad på begge fly. Så bliver det bare lidt sværere at holde børnene underholdt.

Kom i god tid i lufthavnen. Så I ikke skal stresse igennem køer, indtjekning, bagageindlevering og security. Der er ikke nogen af disse ting, der er børnevenlige. Faktisk kan de godt være lidt skræmmende for børnene. Så sørg for at have god tid, til at komme stille og roligt igennem lufthavnen. Så starter turen på en bedre måde. Og er I rigtig heldige, er der en legeplads inde i lufthavnen, så børnene lige kan få hoppet lidt rundt, efter at have stået i kø.

Vi flyver gerne om natten. Så kan vi give børnene nattøj på og forklare dem, at nu skal der ikke leges. Så lykkes det dem som ofte, at få sovet på en større del af turen. Vi er selvfølgelig ikke udhvilede, når vi kommer frem. Så vi har altid en afslapnings/tilvænnings dag, den første dag vi er ankommet til et nyt land efter en lang flyvning.

Vi håber, at vi her har givet dig en lille idé om, at det sagtens kan lade sig gøre at rejse med mindre børn. Og at man virkelig får nogle fantastiske familieoplevelser ud af det!

Du kan læse flere gode råd her: At have børn med på en længere rundrejse.

Og så til sidst må vi lige komme med vores allervigtigste råd…Snacks! Du må aldrig gå ned på snacks til børnene – af den sundere slags. Ligegyldigt om I skal en oplevelsestur, flyve eller noget helt tredje, så bliver det ikke sjovt, hvis børnene er sultne. Og i mange lande kan man mest købe sukkerholdige ting, som chokoladekiks o.s.v. Så overvej at tage noget med hjemmefra, så I kan få jer en GOD FERIE 🙂