Vi har lige været nogle dage i Berlin og vi har haft en fantastisk miniferie. Bortset fra en enkelt regnvejrsdag, som vi alligevel fik det bedste ud af, har det været skønt at gå rundt i Berlin og opleve de mange seværdigheder.

Berlin med børn

Storbyferier kan nogle gange være en udfordring med mindre børn. Der er mange mennesker og meget trafik, så man skal være konstant opmærksom. Desuden er der også tit en masse museer og voksenting, som børn ikke synes er så interessante. Berlin er dog virkelig børnevenlig. Der er masser af aktiviteter og interessante steder for børn. Mange flere end dem vi nåede at besøge på vores tre-dages besøg i byen.

Nat var allerede i Berlin i forbindelse med sit arbejde, da pigerne og jeg tog afsted for at mødes med ham. Jeg valgte at tage toget i stedet for at flyve. Pigerne har allerede set masser af lufthavne og har fløjet 12 gange, bare i år, så en lang togtur med indlagt færge var en anderledes form for rejse for dem. Og det var super hyggeligt. Vi nød at kigge ud af vinduet, spise madpakke, spille kort og se lidt iPad, mens vi rullede gennem Tyskland.

Her er hvad vi nåede på de tre dage vi var i Berlin:

Rittersport, Checkpoint Charlie, Unter den Linden, Brandenburger Tor og Det Jødiske Mindesmærke.

Torsdag morgen ankom Nat til vores lejlighed og vi gjorde os straks klar til at tage ud og opleve Berlin. Desværre var det regnvejr, men det skulle ikke holde os tilbage fra at opleve noget. Pigerne tog det i stiv arm og synes det var lidt sjovt at trave rundt med paraplyer.

Vi startede med et besøg på Rittersport Shokowelt, som var fyldt af imponerende meget chokolade. Men det var lidt skuffende for Eva. Hun havde nemlig glædet sig til at deltage i en workshop, hvor man kunne fremstille sin egen chokolade og var lidt sur over, at man skulle være 7 år for at være med. Vi må afsted igen, når begge piger er fyldt 7.

Berlin med børn

Da vi havde spist frokost besluttede vi os for at tage en sightseeingbus, så vi kunne se lidt af byen uden at være ude i regnen. Storbyernes hop-on hop-off busser er en god måde at komme rundt til seværdigheder. Man kan stå af når man vil og kan høre en masse om de forskellige steder via audio guide.

På vejen hen til bussen kom vi forbi Checkpoint Charlie, som var kontrolpost mellem den sovjetiske og amerikanske sektor, mens Berlin var opdelt under den kolde krig. På selve kontrolposten er der ikke meget at se, bortset fra det photo shoot, som foregik mens vi gik forbi. Der er dog et lille museum ved siden af, hvor man kan lære lidt om den kolde krig.

Da vi havde kørt lidt med sightseeingbussen, var der ophold i regnen og vi stod af ved Unter den Linden og gik langs alléen til Brandenburger Tor.

Vi besøgte også Mindesmærket for Europas myrdede jøder, som ligger lige i nærheden af Brandenburger Tor.

Fjernsynstårnet, Berlin Muren, Spree og Currywurst

Fredag havde vi bestilt bord i Fjernsynstårnet til frokost, så vi tog det stille og roligt om morgenen og tog U-Bahn til Alexanderplatz.

Vi havde bestilt bord til kl. 11 og der var det stadig lidt diset fra regnen dagen før, så vi havde ikke den bedste udsigt, men vi kunne stadig se ret langt. Især pigerne syntes, at det var helt fantastisk at vi drejede rundt, imens vi spiste og kunne se hele byen fra alle vinkler.

Berlin med børn

Det anbefales at bestille bord i meget god tid, hvis man skal spise i tårnet. Kl. 11 var også den eneste tid jeg kunne få, da jeg bestilte ugen i forvejen. Men da vi ankom var der næsten ingen kø til elevatoren og der var langt fra fyldt i restauranten. Jeg er dog sikker på at man nok skal være ude mindst en måned før, hvis man vil have en vinduesplads til aftensmad.

Efter frokost hoppede vi på bussen igen. Vi stod af ved East Side Gallery, hvor vi så de flotte værker på østsiden af den 1,3 km lange rest af Berlin Muren. Vi gik tilbage på vestsiden, hvor der mest bare var graffiti, og spiste is ved en hyggelig café ved floden Spree, mens vi misundeligt kiggede på alle dem, som var ude at sejle på floden.

Til aftens fandt vi en lille fastfood bod og spiste currywurst, bare fordi vi syntes det skulle prøves, når nu vi var i Tyskland. Det smagte udemærket.

Berlin Zoo, Tiergarten, biergarten og legepladser

Lørdag havde vi aftalt en tur i Berlin Zoo til stor fornøjelse for pigerne. Berlin Zoo er en af de største i Europa og den er også virkelig hyggelig med mange træer og bygninger i ældre stil.

Efter turen i Zoo mødtes vi med en tysk veninde og hendes nyfødte datter og gik en tur rundt i Tiergarten, hvor vi fik en lille snack i en af de mange biergartens og fandt en sjov legeplads hvor pigerne kunne boltre sig. Der er mange legepladser i Tiergarten, men de ligger en smule gemt, så det var godt at have en lokal guide med.

Berlin med børn

Selvom vi kun var der i tre dage, så havde jeg alligevel følelsen af, at have fået det hele med, da vi rejste hjem. Jeg ved at Berlin har meget mere at byde på og jeg vil gerne tilbage en dag, for at se alle de historiske steder fra Anden Verdenskrig og Den Kolde Krig. Men det må blive på en kærestetur eller når pigerne er noget ældre. Lige nu synes jeg ikke, at de er gamle nok til hele den grumme historie om holocaust.

GemGem

Malene

1 comment on “Storbyferie – Berlin med børn”