Reklame for DestinationBornholm. Jeg blev forelsket i Bornholm, da jeg var tretten år. Mine børn blev forelskede i Bornholm, da de var 7 og 5 år.

Bornholm

Vi var på Bornholm i Kr. himmelfartsferien. Det var første gang vi alle fire var der sammen og vi havde en fantastisk tur. Jeg lyver ikke, når jeg siger, at hvis vi fik tilbudt et hus, et job og en god skole, så var vi blevet der. Der er så smukt og særpræget og med så mange gode aktiviteter for børn og vi nød det i fulde drag.

Bornholm er mere tilgængelig end nogensinde. Med bro og hurtigfærgen fra Ystad tager det kun ca. 2,5 time at komme til Rønne fra København.

Vi havde kun 4 dage, men vi ville alle have det meste ud af det og pigerne var helt med på, at vi skulle hygge os og se rigtig meget. Og det gjorde vi! Se bare hvor meget vi nåede på så kort tid.

Hammershus og røget sild

Vi tog afsted så vi kunne nå færgen fra Ystad fra formiddagen og få det meste af dagen på Bornholm.

Som det allerførste kørte vi til Hammershus. Vi læser Sigurds Danmarkshistorie ved sengetid derhjemme og noget af det, som har sat sig mest fast, er historien om Leonora Christina og Corfitz Ulfeldt, som blev holdt fange i Hammershus og det sted ville pigerne rigtig gerne se.

Hammershus

Deres første kommentar var, at de godt kunne forstå, at det havde været så nemt for dem, at stikke af fra deres fangeskab. Der var jo ikke døre eller noget og ikke særlig hyggeligt at være.

Bagefter kørte vi til vores fine sommerhus og kom på plads der. Sommerhuset lå lidt oppe ad en bakke i Sandkås og havde den smukkeste udsigt over østersøen. Hvem der dog bare havde den udsigt hver dag.

Udsigt fra sommerhus Bornholm

Om aftenen tog vi på røgeri. Det er et absolut must på Bornholm at spise røget fisk. Og bare rolig, selvom man ikke bryder sig om røget fisk (eller fisk i det hele taget) er der altid masser andre lækkerier på buffeten.

Almindingen

Fredag havde vi planlagt at tage på skovtur i Almindingen. Det regnede en del fra morgenstunden, men vejrudsigten lovede opklaring, så vi pakkede regntøj og gummistøvler og tog chancen.

Vi hentede en lækker picnickurv hos Dideriks Veranda i nærheden af vores sommerhus og så kørte vi afsted.

På vejen slog vi et smut forbi Svaneke og købte bolcher. Vi så hvordan bolcherne blev fremstillet og fik lov til at smage helt nylavede, varme bolcher. Og så fyldte vi selvfølgelig et par poser med flotte bland-selv bolcher, som vi kunne tage med hjem.

Svaneke bolcher

Solen kom heldigvis til Bornholm igen og i Almindingen spiste vi vores lækre madkurv ved ekkodalen og gik, vandrede og klatrede rundt i skoven resten af eftermiddagen.

Ekkodalen Bornholm
Almindingen

På vejen hjem kørte vi til Gudhjem og spiste aftensmad på Restaurant Brøddan.

Morgensang, kæmpeis og Brændegårdshaven

Lørdag formiddag var vi tilbage i Gudhjem for at synge færgen afsted til Christiansø. Hver dag kl. 10 fra påske til efterårsferie samles lokale og turister ved kajen og synger, mens færgen til Christiansø lægger fra kaj. Det er virkelig en fin tradition og så hyggelig.

Lige ved kajen ligger en isbutik som laver Danmarks største is. Den skulle vi selvfølgelig prøve. Når man har ferie, må man jo spise is hver dag – uanset tidspunkt.

Danmarks største is

Isen koster 149 kr. og jeg tror der er rigeligt til 6-8 personer. Vi kunne ihvertfald ikke spise op, selvom vi gjorde et ihærdigt forsøg.

Eftermiddagen tilbragte vi i Brændegårdshaven. Det var første besøg for os alle fire. Jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet, men jeg var positivt overrasket. Hele haven er som en stor legeplads med god plads til picnic. Vi havde den sjoveste eftermidag med hoppeborge, minigolf, svævebane, forhindringsbane, gynger, karruseller og meget mere. Vi nåede ikke engang at se alle dyrene inden parken lukkede, så vi skal helt sikkert tilbage.

Robåd i Brændegårdshaven Bornholm

Om aftenen spiste vi lækker fish n’ chips på B’s Fiskeværksted.

Pandekager og strand

Søndag var hjemrejse. Vi havde booket en sen færge, så vi kunne få lidt mere Bornholm ud af turen. Det var meget godt, for vi var sket ikke færdige med Bornholm og det er vi stadig ikke.

Da vi havde pakket vores ting sammen i sommerhuset kørte vi til Gudhjem og spiste lækre fyldte pandekager til frokost i Pandekagehuset.

Derefter kørte vi til Dueodde. Eva ville gerne samle flotte sten og muslingeskaller til et skoleprojekt og så ville vi gerne soppe lidt inden vi skulle med færgen hjem.

Dueodde Fyr Bornholm

Vi parkede ved Dueodde Fyr, men der var virkelig langt til vandet derfra. Vi var ikke engang halvvejs gennem klitterne, da pigerne gerne ville vende om. Det er også ret hårdt at gå i det fine hvide sand. Vi nåede dog at få nogle rigtig flotte sten med.

Vi ses, Bornholm

Selvom vi havde en skøn forlænget weekend fyldt med sjove aktiviteter og lækker mad, så er vi slet ikke færdige med Bornholm. Der er så meget at se og så meget at opleve, at det umuligt kunne gøres på 4 dage.

Vi har allerede aftalt, at vi skal derover igen og så skal vi bl.a se Paradisbakkerne, Rokkestenen, Jons Kapel, Balka Strand, spise på alle røgerierne og besøge Natur Bornholm. Listen er alenlang.

Personligt ville jeg gerne være der under Bornholms madfestival; Kulinarisk Ø. I år ligger madfestivalen 23. – 27. juni og det kan vi desværre ikke nå. Men jeg satser på næste år.

*****

Denne sommer har jeg fokus på vores Dejlige Danmark her på bloggen. Jeg har fået en masse dygtige rejsebloggere til at dele tips og oplevelser fra deres yndlingssted i Danmark. Du kan læse om det hele LIGE HER. Bornholm er mit eget yndlingssted og jeg håber du er blevet inspireret til at besøge øen. For mig og min familie er solskinsøen noget helt særligt og vi kan varmt anbefale en tur dertil.

Tag til Bornholm med børnene. Solskinsøen med masser af oplevelser for hele familien.

Malene

1 comment on “Vores weekend på Bornholm”