Eventyrlig vinterferie i Lapland

Pigerne og jeg holdt vinterferie i Lapland i Finland i år og lad mig starte med at sige, at det har været en fantastisk ferie, selvom den var kort. Og blev endnu kortere end forventet, takket være virkelig dårlig planlægning fra flyselskabets side. Selve opholdet i Kemi var som at befinde sig midt i et eventyr som bare blev bedre og bedre. Se bare her

Virkelig smukt ik? Sådan så der ud hvorend vi kiggede hen. Det var virkelig et winter wonderland.

Da vi, omkring nytåret, så frem mod 2019 var det uden nogle planlagte rejser. Jeg var ved at gå til, for jeg kan allerbedst lide at have noget at se frem til.

Så inden januar var gået havde vi planlagt og booket

• Vinterferie i Lapland
  • En enkelt overnatning inde midt i Knuthenborg Park
  • Miniferie på Bornholm
  • Sommerferie på Island
  • Et gensyn med Boston og New England, men med helt nye områder og strande

Og så er min udlængsel kureret for det næste halve år.

Valg af ferie

Årets første tur var vinterferie i Lapland. Det var kun pigerne og jeg der var afsted, da Nat desværre ikke kunne holde ferie. Vi vil ellers rigtig gerne have delt oplevelsen med ham.

Jeg faldt tilfældigt over området ved Kemi i Finland, som umiddelbart så ud til at være nemt fremkommeligt, børnevenligt med masser af sne og med oplevelser som sneslot, rensdyr og mulighed for at se nordlys.

Alene med børn

Da tiden nærmede sig begyndte jeg alligevel at tvivle. Jeg er i virkeligheden slet ikke til vinter og kulde og en vinterferie i Lapland må være ultimativ vinter og kulde. Jeg befinder mig bedst i behagelige sommertemperaturer. Og jeg ærgrede mig over, at jeg ikke havde bestilt en ferie til de kanariske øer hvor vi kunne have været en hel uge for samme pris. Jeg var også en lille smule nervøs for hvordan flyrejsen med to børn, som eneste voksen, skulle gå. Endda med flyskift undervejs.

Men alle bekymringer blev gjort til skamme. Pigerne er SÅ gode rejsekammerater og de klarede turen i højt humør til trods for forsinkelser. I Lapland fik de nogle kæmpe oplevelser og de havde en fest med al den sne. Og jeg fik en fantastisk oplevelse og fik ændret min indstilling til vinterferier.

Dum start og forkortet ferie

Da jeg bookede vores vinterferie i Lapland var planen, at vi skulle afsted mandag morgen, med ankomst i Kemi lige over middag og hjem igen torsdag formiddag med ankomst midt på eftermiddagen. Det ville være helt perfekt og give os 3 gode overnatninger og 2,5 dage med oplevelser. Det blev kun til en enkelt god nat, fordi vi ankom til hotellet kl halv to om natten og måtte op kl 3, da vi skulle hjem igen.

Allerede en uge før ferien ændrede Finnair vores hjemrejse, så vi skulle flyve fra Kemi kl 5.30. Ret tidligt, men pyt, vi skulle jo bare hjem og slappe af. Udrejsen var, som planlagt, mandag morgen og vi tog afsted mod Helsinki, hvor vi skulle vente i ca. 2 timer på flyet til Kemi. Afgangen blev udsat 4 gange, før flyet til sidst blev aflyst og en servicemedarbejder bad os gå til Servicecentret for at blive ombooket.

Ombooking

Servicecentret ligger i den modsatte ende af lufthavnen, så det tog os ret lang tid at gå derhen og børn er jo ikke de hurtigste, så vi kom til at stå bagerst i køen. Kun med et ældre ægtepar, hvor konen var ret dårligt gående, bag os.

De følgende afgange blev hurtigt fyldt op, så der var først plads til os og det ældre ægtepar på afgangen kl 23.45. Jeg var ret ærgerlig, mest på pigernes vegne, over at de skulle holde sig vågne så længe, ikke få en god nattesøvn og måske være for trætte til de aktiviteter jeg havde booket dagen efter.

Læs her om hvordan du kan få penge tilbage med flyforsinkelser og aflysninger:

Kompensation ved aflysning eller forsinkelse ved flyrejse

Jeg ringede til Nat, som mindede mig om min svigerfars 10 bedste rejseråd. De ni første er ‘Don’t get upset’ og det tiende er ‘Always have a good map’. Så vi gik på jagt efter aftensmad som Finnair kunne betale for og pigerne valgte den fineste restaurant, de kunne finde, nemlig Burger King. Jeg klappede mig selv på skulderen, for at have husket at oplade iPads og telefon helt inden vi tog hjemmefra. Og så gik ventetiden uden de store problemer.

Vores vinterferie i Lapland

Vi ankom til Kemi midt om natten og tog en taxa til vores hotel. Pigerne havde sovet lidt på flyet og var trætte og kolde, da vi ankom. Men de livede fuldstændig op, da de så sneslottet og endnu mere da vi så vores lille feriehus.

Vi skulle bo i Seaside Glass Villas, som er små træhytter med kæmpe vinduer og glastag lige ud til den tilfrosne botniske bugt. Hytterne har tekøkken og stort badeværelse. På trods af mørket ved vores ankomst, så var det eventyrligt. Vi lagde os til rette i sengene, kiggede op på stjernerne og faldt i søvn.

Eventyrlig vinterferie i Lapland

Næste dag sov vi længe, men vi nåede dog lige morgenmaden, som var med i prisen. Og så var det ellers ud i sneen og lege. Det er første gang pigerne har set så meget sne og de havde en fest.

Det er for koldt at være ude alt for længe ad gangen, så vi gik ind i vores hus og varmede os med varm kakao inden vi skulle på rensdyrsafari.

Rensdyrsafari

Rensdyrsafarien var en fantastisk oplevelse. Vi var ude og køre i kane med et af julemandens egne rensdyr, legede på kælkebakke, fik serveret varm skovbærsaft og lærte en masse om rensdyr. Jeg tror det er den oplevelse, der står stærkest hos pigerne.

Prinsesseslot og sneslot

Dagen efter gik vi en tur til Kemi by. Det er kun en kort gåtur fra hotellet. På turen kom vi forbi den smukkeste kirke vi har set. Den er kæmpestor, helt lyserød og ligner et rigtigt prinsesseslot. Vi fandt på en masse historier om alle de smukke prinsesser som boede i tårnene, mens vi gik rundt om kirken.

Tilbage ved hotellet gik vi ind i sneslottet, som vi havde glædet os så meget til at se. Inde i slottet er der restaurant, bar, hotel, kirke og endda en rutsjebane. Sneslottet er imponerende flot lavet med masser af detaljer skåret i sne og is.

Eventyrlig vinterferie i Lapland

Der er -5 grader inde i slottet. Vi kiggede på hotelværelserne og var glade for at vi ikke skulle sove der. Jeg kunne godt have fundet på at booke en enkelt overnatning selv for oplevelsens skyld, men aldrig med børn.

Aftensmad i fryseren

Vi havde dog booket bord til aftensmad inde i sneslottet. Det var også en kold fornøjelse, men virkelig mindeværdig. Vi spiste en 4-retters menu iført alt vores vinterudstyr, incl hue, vanter og det hele og pakket ind i tæppe. Maden var, i mine øjne, rigtig lækker, men ikke særlig børnevenlig. Desserten var vi dog enige om at synes om. Hele middagen tog under en time og så kunne vi gå tilbage på vores lune værelse og gøre klar til afrejse.

Eventyrlig vinterferie i Lapland

Jeg tror ikke pigerne nød middagen ret meget, selvom vi godt kunne lave lidt sjov med situationen. Men bagefter synes de at det havde været fedt og de glædede sig til at fortælle deres venner at de har spist i en fryser.

Anbefaling

Selvom jeg ikke vil anbefale Finnair, så kan jeg i den grad anbefale vores vinterferie i Lapland. Det har været top hyggeligt. En halv eller hel dag mere ville have været perfekt, men de to dage, som vi havde, var fantastiske.

Følger du med på Facebook? Synes godt om min side, så bliver du opdateret hver gang der er et nyt indlæg her på bloggen.

3 kommentarer til “Eventyrlig vinterferie i Lapland”

1. Pingback: Maskeret blomkål med æg og rejer - Helt op til månen - Opskrifter

2. Pingback: På rensdyrsafari i Lapland - Helt op til månen - Rejser

3. Pingback: Kemi SnowCastle resort - et vaskeægte sneslot - Helt op til månen - Rejser