Stegte rosenkål

Tænk at rosenkål skulle blive en af mine favorit grøntsager. Jeg har ellers forsøgt alt hvad jeg kunne, at undgå de små grønne kål i mange år.

Men rosenkål er jo super sunde og fyldt med vitaminer, så jeg serverede dem herhjemme i håb om at mine børn ville kunne lide dem. Og det kan de heldigvis godt. Og det kan jeg i den grad også. Om det er måden jeg har lavet dem på eller om det er mine smagsløg, der har ændret sig ved jeg ikke.

Jeg valgte at stege dem og tilsætte lidt salt, sødt, surt og lidt knas. I virkeligheden var min tanke, at det så ville overdøve smagen af kål lidt. Det gør det slet ikke, men de andre ingredienser komplimenterer smagen så fint, at jeg nu synes at rosenkål smager himmelsk.

Nu er jeg nærmest nødt til at holde lidt igen og ikke servere dem ugentligt og risikere at pigerne bliver trætte af rosenkål.

xoxo Malene

Stegte rosenkål

Stegte rosenkål

Skønne stegte rosenkål tilsat lidt sødt, lidt surt, lidt salt og lidt knas.

  • Forberedelse5 min
  • Tilberedningstid15 min
  • Samlet tid20 min
  • Antal pers.8

Ingredienser

  • 500 g rosenkål
  • 125 g bacon i skiver
  • 1 tsk akaciehonning
  • Saften af en halv citron

Sådan gør du

1

Vask rosenkålene, fjern roden og yderbladene og halver dem.

Skær baconskiverne i mindre stykker.

Steg baconstykkerne på en pande indtil de er sprøde. 

Tag dem af panden og læg dem på et stykke køkkenrulle.

Læg rosenkålene på panden og steg dem i fedtet fra baconen indtil de er møre. De må gerne have lidt bid. 

Tilsæt akaciehonning og det stegte bacon og vend det hele rundt.

Pres citronsaft over retten og server.

I stedet for bacon som knas, kan du bruge nødder eller ristede pinjekerner.

Stegte rosenkål

Husk at gemme opskriften på Pinterest og følg gerne mine opslagstavler for meget mere inspiration.

Skriv en kommentar

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll til toppen